Χρήστος Δασκαλόπουλος
Δευτέρα, 15 Νοεμβρίου 2010
"Στην Ελλάδα ακόμα μιλάμε για αλλαγές στην παιδεία για εγχειρίδια και αξιολόγηση καθηγητών...
Την ίδια στιγμή, γεμίζουμε τα πανεπιστήμιά μας με αφίσες και τα σχολεία μας με γκράφιτι ενώ σε κάθε ευκαιρία, καταστρέφουμε την δημόσια περιουσία …χωρίς να καταλαβαίνουμε ότι δεν τιμωρούμε τους πολιτικούς αλλά τους ίδιους μας τους εαυτούς, αφού τα παιδιά μας είναι αυτά που σπουδάζουν στα μισογκρεμισμένα σχολεία.
Σε άλλες χώρες έχουν μάθει να εκφράζουν τη οργή τους αλλού και συγκρατούν τις …καταστροφικές τους δραστηριότητες. Ίσως για αυτό μπορούν να προσλαμβάνουν και την διάσημη αρχιτέκτονα Zaha Hadid να τους σχεδιάσει ένα σχολείο!
Οι φωτογραφίες είναι από το κτίριο σχολείου δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στο Brixton του Λονδίνου, μία ιστορική αλλά υποβαθμισμένη περιοχή που αναζωογονείται με δεκάδες δράσεις από τον δημόσιο αλλά και τον ιδιωτικό τομέα.
Όπως όλες οι αναπτυγμένες κοινωνίες, έτσι και αυτή της Βρετανίας, εστίασε στην Παιδεία για να θέσει τις βάσεις αναγέννησης της περιοχής. Η αποδοχή της «πρόκλησης» από την Zaha Hadid, απέφερε στην περιοχή ένα κτίριο διαμάντι το οποίο απευθύνεται τόσο στους μαθητές τους όσο και στους κατοίκους της περιοχής που σε μεγάλο ποσοστό αποτελούνται από μειονότητες.
Δηλαδή φανταστείτε την ελληνική κυβέρνηση να κατασκευάζει ένα τέτοιο σχολείο στην περιοχή του Κεραμικού ή του Μεταξουργείου!
Το φουτουριστικό κτίριο έχει κατασκευαστεί στο κέντρο τους ιστού της πόλης και ενώ διατηρεί αστικά χαρακτηριστικά, χρησιμοποιώντας σκυρόδεμα, καταφέρνει να είναι απόλυτα φωτεινό, χαρούμενο αλλά και ενταγμένο στην περιοχή.
Με τεράστιους κοινόχρηστους χώρους, ταβάνια σε διπλάσιο ύψος από τα συνηθισμένα και εντυπωσιακές γραμμές, καταφέρνει να αποτελεί ένα σημαντικό αρχιτεκτονικό μνημείο και συγχρόνως να «ανυψώνει» και τις διαθέσεις των μαθητών του οι οποίοι βρίσκονται και λειτουργούν καθημερινά μέσα σε ένα έργο τέχνης.
Οι 1200 μαθητές, κινούνται και δρουν σε ένα ωφέλιμο χώρο 10.745 τετραγωνικών μέτρων που έχει σχεδιαστεί από την εταιρεία Zaha Hadid Architects και πιο συγκεκριμένα τους Zaha Hadid και Patrik Schumacher.
Το αποτέλεσμα είναι αρχιτεκτονικά, εκπαιδευτικά αλλά και κοινωνικά, εντυπωσιακό.
Φανταστείτε όμως παράλληλα πόσο σημαντική επίδραση έχει το κτίριο αυτό όταν σε λίγα χρόνια ένα από τα παιδιά που θα φοιτήσουν σε αυτό θα αποφασίσει να γίνει αρχιτέκτονας… Ο μαθητής μπορεί να μην καταλάβει ποτέ γιατί οδηγήθηκε σε αυτή την επιλογή. Η …Zaha Hadid όμως θα ξέρει το γιατί.
Γιατί τέτοια κτίρια αλλάζουν ζωές και διαμορφώνουν χαρακτήρες."
EVELYN GRACE ACADEMY
PROGRAM:
Secondary school for 1200 pupils
Secondary school for 1200 pupils
CLIENT:
School trust ARK Education
Government DCSF
School trust ARK Education
Government DCSF
AREA:
10745 m2
10745 m2
CONCEPT:
Zaha Hadid Architects’ first completed project in England, the Evelyn Grace Academy in Brixton, south London for ARK Schools presents itself as an open, transparent and welcoming addition to the community’s local urban regeneration process. ARK Schools was founded in 2004 to work with the Department for Children, Schools and Families (DCSF) and local authorities to create new schools offering exceptional opportunities to local children in inner cities through their academies programme, with the aim of helping to close the achievement gap between children from disadvantaged and more affluent backgrounds.
Zaha Hadid Architects’ first completed project in England, the Evelyn Grace Academy in Brixton, south London for ARK Schools presents itself as an open, transparent and welcoming addition to the community’s local urban regeneration process. ARK Schools was founded in 2004 to work with the Department for Children, Schools and Families (DCSF) and local authorities to create new schools offering exceptional opportunities to local children in inner cities through their academies programme, with the aim of helping to close the achievement gap between children from disadvantaged and more affluent backgrounds.
Designed for 1200 pupils, the Evelyn Grace Academy maintains the educational principle of smaller ‘schools-within-schools’; with Evelyn and Grace Middle Schools each housing 270 pupils and Evelyn and Grace Upper Schools housing 330 pupils per school. Each of these four smaller schools are contained within highly functional spaces that give a distinct identity both internally and externally. These spaces present generous environments with maximum levels of natural light, ventilation and understated but durable textures. The collective spaces – shared by all schools – are planned to encourage social communication within each school and eliminate problematic zones that require supervision.
Award-winning architect Zaha Hadid
speaks with Bloomberg's Farah Nayeri about her first project in London, the Evelyn Grace Academy in Brixton.
(Source: Bloomberg)
ARCHITECT:
ZAHA HADID ARCHITECTS
DESIGN: Zaha Hadid with Patrik Schumacher
PROJECT DIRECTOR: Lars Teichmann
PROJECT ARCHITECT: Matthew Hardcastle
PROJECT TEAM: Bidisha Sinha, Henning Hansen, Lisamarie Villegas Ambia,
Enrico Kleinke, Judith Wahle, Christine Chow, Guy Taylor, Patrick Bedarf,
Sang Hilliges, Hoda Nobakhti
CONSULTANTS:
PROJECT MANAGER: Capita Symonds
STRUCTURAL ENGINEER: Arup
QUANTITY SURVEYORS: Davis Langdon
LANDSCAPE: Gross Max
ACOUSTIC: Sandy Brown Associates
FIRE ENGINEER: SAFE
STRUCTURAL ENGINEER: Arup
QUANTITY SURVEYORS: Davis Langdon
LANDSCAPE: Gross Max
ACOUSTIC: Sandy Brown Associates
FIRE ENGINEER: SAFE
moreover in our blog archive you can find this post about Zaha Hadid:
http://inarchitecturalterms.blogspot.com/2010/09/day-with-zaha-hadid.html
special thanks to my friend Natasha.
No comments:
Post a Comment